PERSBERICHT: Jan Slagter roept via het AD op om op Ma van Hugo Borst te stemmen voor de NS Publieksprijs

Open brief moet publiekslieveling met belangrijk en actueel thema op de lijst te krijgen
Amsterdam, 1 november 2016

Vorige week werden door de CPNB en de NS de genomineerden voor de NS Publieksprijs bekendgemaakt. Een prestigieuze prijs waarvoor een jury de zes bestverkochte of opvallendste boeken van het jaar nomineert, maar tegelijkertijd ook een publieksprijs waarin het lezers vrij staat op hun eigen favoriet te stemmen. Omroep Max-directeur en presentator Jan Slagter brak in een ingezonden brief in AD een lans voor Ma. Hij roept liefhebbers van de kroniek en ‘de kruistocht van Hugo’ op alsnog op het boek te stemmen. Tot zijn verbazing werd Hugo’s Ma niet door de jury geselecteerd, wat opvallend te noemen is, gezien het enorme verkoopsucces en de grote hoeveelheid bijval waarop het boek kon rekenen bij lezers, pers, alzheimercafés, zorginstellingen, zelfs tot in politiek Den Haag. ‘Het gaat mij er niet omdat Ma de NS Publieksprijs wint,’ zegt Slagter. ‘Maar zodat het onderwerp – hoe houden we verpleeghuizen menselijk – weer een beetje extra aandacht krijgt. Want dat verdient het.’

De reacties die Ma bij verschijnen teweegbrachten waren hartverwarmend en ook nu laten de lezers van zich horen naar aanleiding van de oproep van Slagter. Het bericht wordt veelvuldig gedeeld. De gruwelen van alzheimer, de last van het mantelzorgerschap en de misstanden in de zorgsector zorgen voor herkenbaarheid bij velen. Hugo Borst (1962) verzorgt al vier jaar verzorgt zijn moeder, die aan dementie lijdt. Op ontroerende en vaak geestige wijze schrijft hij over de ingrijpende gevolgen van haar aftakelende geest. Intussen haalt hij herinneringen op aan zijn jeugd en aan zijn moeder in betere tijden. Ma is een liefdevol en prachtig geschreven portret van een moeder en haar zoon dat uitgroeide tot een van de populairste en bestverkochte boeken van het afgelopen jaar.

Lezers kunnen via www.nspublieksprijs.nl zorgen dat Ma op de lijst komt door te titel in te vullen als extra kanshebber. De stemperiode loopt van 26 oktober t/m 23 november 2016. Het winnende boek wordt op woensdagavond 23 november 2016 bekendgemaakt.

Ma * Hugo Borst * 978 90 488 2670 4 * paperback * 192 pagina’s * prijs € 17,50

Lebowksi Publishers is een imprint van Overamstel Uitgevers

Auteur: gotter_6nq4x537

Mijn naam is Gert, een proactief, resultaatgericht ondersteuner met ruime ervaring in het begeleiden en ondersteunen van mensen. Mijn stijl kenmerkt zich het best als een empathisch en integer ondersteuner: ik help anderen in hun kracht te staan en op die manier samen vragen en/of problemen op te lossen. Zeker niet onbelangrijk: ik beschik over goede sociale- en communicatieve eigenschappen en een gezonde dosis relativeringsvermogen en humor.Mijn motto is “Leer van gisteren, denk aan morgen maar leef vandaag!”.Mensen informeren, ondersteunen en begeleiden zit in mijn systeem. Dit blijkt uit een aantal van mijn activiteiten.Tijdens signalerend huisbezoek ouderen 75+ heb ik te maken met mensen die onzeker zijn over hoe het moet als zij te maken krijgen met bijvoorbeeld langdurige zorg, zelfredzaamheid of de WMO. Deze ouderen informeer ik over diverse vormen van ondersteuning, aan het einde van deze gesprekken zijn ouderen gerustgesteld.Als ervaringsdeskundige werkdruk heb ik mensen met stress en burn-out klachten tijdig kunnen helpen.Indien je op zoek bent naar een ervaren cliëntbegeleider of individueel begeleider bijvoorbeeld in de thuiszorg met genoemde kwaliteiten, dan ben ik diegene die je zoekt. Mijn lange ervaring in diverse maatschappelijke rollen, in het bedrijfsleven en als zelfstandig coach / ervaringsdeskundige, geeft mij een meerwaarde.Met vriendelijke groet,Gert Otter➟ Competenties: Betrokkenheid - zeer goede sociale vaardigheden - zeer goede communicatieve vaardigheden - zakelijk inzicht - oordeelsvorming - onderhandelen - conflictbeheersing - besluitvaardig - resultaatgericht - organisatie vermogen - proactief - positief➟ Steekwoorden: Zorg - welzijn - ouderen - wmo - awbz - keukentafelgesprekken - chronische ziekte - gemeente - hulpmiddelen - zelfredzaamheid - participatie - sociale netwerken - ondersteuning - begeleidingInteresse? Neem dan contact met mij op. E-mail: info@dcoz.nl Telefoon: 06 – 50 653 654