Persoonsalarmering nog weinig bekend bij senioren

Informatieverstrekking en –aanvraag rond langer thuis wonen nog steeds niet optimaal.

Veel senioren zijn nog weinig bekend met persoonsalarmering als hulpmiddel om langer thuis te blijven wonen, blijkt uit onderzoek dat Zembro in samenwerking met thyssenkrupp Encasa en ANBO heeft uitgevoerd. Senioren weten niet waar en bij wie ze voor het hulpmiddel terecht kunnen, wat vaak de reden is voor het ontbreken ervan. Net als in 2014, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd, gaven zo’n 11.000 respondenten van 50 jaar en ouder antwoord op vragen over gezondheid, langer thuis wonen en de daarvoor benodigde oplossingen.

Toch is het belang van hulp in de vorm van een personenalarm, maar ook een traplift of thuis- en mantelzorg, enorm toegenomen door de veranderingen in de wetgeving voor langdurige zorg. De toegangsnormen voor verzorg- en verpleeghuizen zijn aangescherpt, waardoor senioren langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen. Met de juiste hulpmiddelen en oplossingen kunnen senioren, ook als hun gezondheid achteruit gaat, veilig en comfortabel en met de nodige gemoedsrust in hun eigen huis blijven wonen.

Een groot deel van de senioren blijkt gebrekkig op de hoogte van de relevante hulpmiddelen, of zelfs geen kennis te hebben van de veranderingen in de wetgeving. Slechts 35% van de respondenten zegt op de hoogte te zijn van de vernieuwde wetgeving, tegen 29,5% in 2014. Het merendeel van de respondenten geeft wel aan behoefte te hebben aan meer inzicht in de mogelijkheden om langer thuis te wonen, maar nog geen 10% is actief naar informatie op zoek gegaan.

Informatievoorziening
Senioren zoeken soms pas informatie als een hulpmiddel hard nodig is. Volgens Johan de Geyter, CEO van Zembro, doen senioren er goed aan om die informatie toch al eerder in te winnen: “Het is niet altijd even eenvoudig om de juiste oplossingen te vinden of informatie over de financieringsmogelijkheden ervan. Maar toch is het soms letterlijk van levensbelang om goed voorbereid te zijn. Wij merken zelf helaas dat de senior het belang van een personenalarm pas inziet als hij zelf een keer gevallen is en niet meer zelf overeind komt. Maar dan is het te laat.”

Volgens ouderenorganisatie ANBO ligt de verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening over de hulpmiddelen ook voor een deel bij de gemeente. “De gemeente heeft op het punt van bewustwording een informerende en faciliterende rol. Het is noodzakelijk de burger te stimuleren en aan te sporen om over dit onderwerp na te denken”, aldus Liane den Haan, directeur-bestuurder bij ANBO.

Daarnaast is er voor fabrikanten van hulpmiddelen een rol weggelegd. Zij kunnen de senior informeren over de voordelen van een hulpmiddel voordat de nood echt aan de man is. Zembro heeft zijn boodschap op dat vlak helder geformuleerd: “Een personenalarm gaat over verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat je ouder wordt en dat mensen om je heen zich zorgen maken. Maar het helpt je ook je zelfstandigheid te bewaren”, aldus de Geyter.

Financiering hulpmiddelen
De gemeente en de fabrikanten doen er goed aan om in hun informatievoorziening ook aandacht aan de financiële mogelijkheden van de senioren te besteden. Die mogelijkheden verschillen namelijk per gemeente en per inkomensgroep. Mensen met een hoger inkomen blijken dan ook vaker bereid te zijn om extra voor een hulpmiddel te betalen. Mensen met een lager inkomen komen daarentegen sneller in aanmerking voor financiële ondersteuning vanuit de overheid. In sommige gevallen kan het particulier afnemen van hulpmiddelen zelfs weer goedkoper zijn.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn 67.000 mensen benaderd, die aangesloten zijn bij ANBO. In totaal hebben 10.885 mensen gereageerd en het onderzoek geheel of gedeeltelijk ingevuld. Samenstelling respondenten: 50-65 jaar 10,08%, 65-80 jaar 74,18% en 80 jaar of ouder 15,74%. Het onderzoek is geïnitieerd door ThyssenKrupp Encasa en Zembro, in samenwerking met belangenbehartiger voor senioren ANBO. Het onderzoek was een herhaling van een onderzoek dat Thyssenkrupp Encasa in 2014 al in samenwerking met de afdeling Health Evidence van de Radboud Universiteit Nijmegen, Liever Thuis! en Etac heeft uitgevoerd.

Context
Nederland telt steeds meer ouderen, die gemiddeld steeds langer leven. Het aantal 65-plussers in Nederland zal stijgen van 2,4 miljoen in 2010 naar 4,5 miljoen in 2040. Deze vergrijzing van de bevolking heeft grote gevolgen voor de uitgaven in de Nederlandse gezondheidszorg. Om de zorg aan ouderen betaalbaar te houden, wordt het Nederlandse zorgstelsel de komende jaren ingrijpend hervormd, vooral op het gebied van de langdurige zorg. De overheid neemt noodgedwongen maatregelen waardoor oudere mensen langer thuis blijven wonen.

Voor meer informatie over en voor beeldmateriaal van Zembro kunt u contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie, telefoon: 026-4431523 of per e-mail: serge.beckers@wisse-worldcom.nl.

Auteur: gotter_6nq4x537

Mijn naam is Gert, een proactief, resultaatgericht ondersteuner met ruime ervaring in het begeleiden en ondersteunen van mensen. Mijn stijl kenmerkt zich het best als een empathisch en integer ondersteuner: ik help anderen in hun kracht te staan en op die manier samen vragen en/of problemen op te lossen. Zeker niet onbelangrijk: ik beschik over goede sociale- en communicatieve eigenschappen en een gezonde dosis relativeringsvermogen en humor.Mijn motto is “Leer van gisteren, denk aan morgen maar leef vandaag!”.Mensen informeren, ondersteunen en begeleiden zit in mijn systeem. Dit blijkt uit een aantal van mijn activiteiten.Tijdens signalerend huisbezoek ouderen 75+ heb ik te maken met mensen die onzeker zijn over hoe het moet als zij te maken krijgen met bijvoorbeeld langdurige zorg, zelfredzaamheid of de WMO. Deze ouderen informeer ik over diverse vormen van ondersteuning, aan het einde van deze gesprekken zijn ouderen gerustgesteld.Als ervaringsdeskundige werkdruk heb ik mensen met stress en burn-out klachten tijdig kunnen helpen.Indien je op zoek bent naar een ervaren cliëntbegeleider of individueel begeleider bijvoorbeeld in de thuiszorg met genoemde kwaliteiten, dan ben ik diegene die je zoekt. Mijn lange ervaring in diverse maatschappelijke rollen, in het bedrijfsleven en als zelfstandig coach / ervaringsdeskundige, geeft mij een meerwaarde.Met vriendelijke groet,Gert Otter➟ Competenties: Betrokkenheid - zeer goede sociale vaardigheden - zeer goede communicatieve vaardigheden - zakelijk inzicht - oordeelsvorming - onderhandelen - conflictbeheersing - besluitvaardig - resultaatgericht - organisatie vermogen - proactief - positief➟ Steekwoorden: Zorg - welzijn - ouderen - wmo - awbz - keukentafelgesprekken - chronische ziekte - gemeente - hulpmiddelen - zelfredzaamheid - participatie - sociale netwerken - ondersteuning - begeleidingInteresse? Neem dan contact met mij op. E-mail: info@dcoz.nl Telefoon: 06 – 50 653 654

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *